Wouter Kolk
Directeur Albert Heijn

“Een bijdrage aan een gezondere samenleving”

Iedereen wil graag een bijdrage leveren aan een gezondere samenleving.

Dat geldt ook voor supermarkten.

Voor consumenten is het een hele uitdaging om elke dag voor gezond eten en drinken te kiezen. Maar supermarkten doen steeds meer om hen daarbij te helpen. Dat doen we door zelf gezondere producten aan te bieden. Door de introductie van nieuwe gezondere producten, zoals verspakketten en groentespreads, -pasta en -rijst. Maar ook door het gezonder maken van bestaande producten.

Albert Heijn heeft sinds 2012 eigen merk producten geleidelijk gezonder gemaakt door zout te beperken met 25%, verzadigd vet te beperken met 20% en transvetten geheel te verwijderen. Hierna hebben we de toegevoegde suikers afgebouwd in onze eigen merk producten. In producten zoals yoghurt, vla en koekjes is suiker tussen de 10 en 40% verminderd. Maar het blijft belangrijk dat consumenten zelf ook goed kunnen afwegen wat ze kopen. Om hen daarmee te helpen geven supermarkten steeds meer op een toegankelijke manier informatie waarmee zij zelf een bewuste afweging kunnen maken. Zo hebben wij de 'Friswijzer' geïntroduceerd. Frisdrank kan veel (verborgen) suiker en dus veel calorieën bevatten. Om u daarvan bewust te maken, laat de 'Friswijzer' bij het schap in een oogopslag zien hoeveel calorieën de frisdrank bevat. De kleuren van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker) geven aan hoeveel calorieën en suikers er in frisdrank zitten. Wel zo makkelijk. In voorlichtingsmateriaal zoals de Allerhande is nadrukkelijk en bewust meer aandacht aan gezondere keuzes, zoals de editie die volledig gericht is op groente en de speciale kindereditie die gezond eten voor kinderen leuk en lekker maakt.

Speciale aandacht is er voor kinderen. Snoepen is lekker, maar het kan soms ook gezonder. Daarom zijn wij in 100 van onze winkels gestart met 'gezonde kassa’s'. Daarbij zijn bij de kassa de snoepmeubels vervangen door meubels met gezondere producten.

De nieuwe meubels bieden plaats aan fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Ook worden gezonde producten voor kinderen leuk gemaakt zodat u en uw kinderen ze makkelijk kunnen vinden.

Bijvoorbeeld met vrolijke rockkikkers die je alleen op gezondere producten ziet. Makkelijk herkenbaar in het schap en aansprekend voor kinderen. Ook handig om te weten is dat winkels op lokaal niveau regelmatig gezonde initiatieven ondernemen, denk hierbij aan rondleidingen in de supermarkt of een gezonde fruitketting.

En ook buiten de supermarkt gebeurt er een hoop om kinderen bewust te maken van gezondere eten. Met ons basisschool programma ‘Ik eet het beter’, dat dit jaar 10 jaar bestaat, bieden we voedseleducatie speciaal aan op scholen. Een onderdeel hiervan is 'Week van de Pauzehap' en 'Klasselunch’ waarbij dit jaar ruim 250.000 kinderen educatie over gezonde voeding kregen.

Tijdens de 'Dutch Agri Food' Week, worden alle kinderen in Nederland opgeroepen om te koken. Op 19 oktober was de 'Allerhande Kids Kook Battle' finale. De opdracht was om een lekker en gezond (minimaal 50% groenten) recept te maken. Met dit soort initiatieven ervaren kinderen dat gezond eten ook lekker en leuk kan zijn.

Deze initiatieven staan niet op zichzelf, stuk voor stuk dragen ze bij aan een gezondere keuze op de winkelvloer. En ook in de toekomst zullen er weer nieuwe initiatieven komen. De hele voedingsmiddelenketen speelt daarin een rol.

Samen met verschillende partners, leveranciers en maatschappelijke organisaties wordt gewerkt aan nieuwe initiatieven om gezond eten makkelijk en leuk te maken. Iedere dag.

Bekijk alle tafelgasten