William Cortvriendt
arts en auteur

“Zo word je 100!”

In 2008 beschreef de journalist Dan Buettner vijf gebieden die hij de ‘Blauwe Zones’ noemde en waar de mensen schijnbaar moeiteloos gezond oud worden.

Het ging om woongemeenschappen in Sardinië, Okinawa, Costa Rica, het Griekse eiland Ikaria en in Californië. Daarbij werd ontdekt dat mensen in deze gebieden een aantal interessante gemeenschappelijke kenmerken in hun leefstijl hebben die wel eens de sleutel zouden kunnen zijn om lang en gezond te leven. Opvallend was dat de gevonden kenmerken niet zijn waar velen juist van denken dat die enorm gezond zijn zoals intensief sporten of consumptie van superfoods of voedingsmiddelensupplementen. Integendeel, het betreffen allemaal herkenbare onderdelen van een normale leefstijl zoals niet roken, gematigd alcoholgebruik, een dagelijks moment voor reflectie en ontspanning zoals gebed, yoga of een middagdutje en het regelmatig wandelen of tuinieren. Tevens is opvallend dat in geen van de Blue Zones industriële voeding wordt gegeten, maar verse en onbewerkte voeding uit de eigen keuken.

Bovendien maken de mensen in de Blauwe Zones deel uit van een hechte familie en gemeenschap waarbinnen men levenslang woont, werkt en sociale contacten onderhoudt. Als gevolg daarvan ervaren deze mensen een sterk gevoel van geborgenheid en kunnen ze ook beter met stress omgaan.

In de afgelopen tien jaar heeft gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek bevestigd dat de beschreven leefstijl inderdaad belangrijke elementen bevat waarmee we langer gezond kunnen blijven. Nieuw is dat we in de laatste jaren hebben aangetoond dat we ook reeds bestaande chronische welvaartsziektes met vaak simpele veranderingen in onze leefgewoontes kunnen verlichten en soms zelfs geheel kunnen genezen!

Je hebt dit kunnen zien in de eind 2016 uitgezonden tv serie Hoe word je 100?

Ik maakte daarvoor kennis met chronisch zieke mensen waarbij ik zou trachten hen in vijf maanden weer gezond te maken met behulp van een aantal aanpassingen in hun levensstijl. Hun ernstige aandoeningen varieerden van hart en vaatziektes, diabetes en longziekte tot gewrichtsklachten en stress, overgewicht en hoge bloedwaarden van het zogenaamde slechte cholesterol. Hun chronische aandoeningen waren tot dan toe ongeneeslijk gebleken en de symptomen moesten worden onderdrukt met heel veel medicijnen. Ondanks de ernst van hun aandoeningen zouden we geen rare dingen gaan doen. We zouden met elkaar aan de twee knoppen gaan draaien die afgezien van roken, wat geen van de deelnemers (meer) deed, het meeste verschil uitmaken voor je gezondheid, namelijk andere en vooral verse voeding en voldoende lichaamsbeweging. En dit alles met de belofte dat de nieuwe voeding heerlijk zou smaken en iedereen zelf kon kiezen hoe ze wilden bewegen, zo lang als ze maar zouden genieten.

Positieve veranderingen kwamen snel

Terwijl alle deelnemers zoveel aten als ze wilden vlogen de overtollige kilo’s eraf en bevestigde mijn analyses dat overgewicht komt door verkeerde voeding. Bovendien verbeterden bij iedereen de bloedwaarden van het cholesterol en daalde hun vaak verhoogde bloeddruk. Bij de diabeten konden de dagelijkse insuline-injecties al binnen een week volledig worden gestaakt. Nog spectaculairder waren de subjectieve bevindingen van de patiënten zelf. Ze voelden zich allemaal binnen een paar weken veel beter, zagen er gezonder en jonger uit, konden weer bewegen zonder gewrichtspijnen en roemden het ‘nieuwe eten’ als bijzonder lekker. In enkele weken tijd bleek dat zieke en daardoor in eerste instantie wat terneergeslagen personen veranderden in blije, optimistische mensen die hard op weg waren om weer in volle gezondheid en met volle teugen van het leven te genieten.

Je hoeft dus geen rare dingen uit te halen om je gezondheid drastisch te verbeteren. Juist niet! Gewoon de industriële voeding uit pakjes vervangen door zelf klaargemaakt eten op basis van verse volvette ingrediënten met het vermijden van suiker en andere toegevoegde koolhydraten en elke dag minimaal een half uur bewegen met jouw favoriete activiteit(en). Zelfs je stressniveau daalt erdoor en je nachtrust verbetert.

Zo eenvoudig zijn de uitgangspunten voor een langer en veel gezonder leven. Op naar de 100!

Bekijk alle tafelgasten