Ga naar de inhoud

Nederland gezond en wel

Leuk om te weten

Ongezond gedrag kost jezelf (en anderen) geld

Ook ouderwetse Hollandse zuinigheid kan mensen motiveren zich gezonder te gedragen. Neem bijvoorbeeld roken. Aannemende dat een pakje sigaretten €6,30 kost en je 1 pakje per dag rookt. Dat is per week €44,10, per maand €189, en per jaar €2300! Dat is bijna het dubbele van de gemiddelde zorgpremie. Of genoeg om met z’n tweeën een rondreis door Thailand te maken!

Gezondheid is ook een kwestie van leefstijl

Een goede gezondheid is gedeeltelijk een kwestie van geluk. Maar je kunt zelf wat bijdragen met je eigen leefstijl. Zo is wandelen hartstikke goed voor je: 10.000 stappen per dag helpt bijvoorbeeld tegen diabetes type 2. Dus neem de trap, niet de lift en loop naar de winkel.

Probeer het eens: 6 gram zout per dag is net zo lekker en relaxter

Op de lange termijn is te veel zout slecht voor je nieren, maag en botten. Om je te helpen zout te doseren heeft het Voedingscentrum een app waarmee je per product alle informatie kan opvragen over de samenstel- ling en voedingswaarde. Meer informatie vindt u op Voedingscentrum.nl

Seizoensgroenten

Seizoensgroenten zijn vaak goedkoper dan groente die uit de kas of vanuit het buitenland moeten komen. Ook met een klein budget zijn ze goed te betalen. Kies daarom eens voor een goedkope groente, die je niet vaak eet. In de herfst zijn er bijvoorbeeld veel groenten: Koolraap, Pastinaak, Koolrabi, Pompoen, Rode Biet, Rode Kool, Venkel, Postelein, Wortel.

Gratis of goedkoop sporten

Buiten wandelen, hardlopen of een balletje trappen is gratis en gezond. Ouders met lage inkomens die willen dat hun kinderen lid worden van een sportclub, kunnen een beroep doen op regelingen bij hun gemeenten. Het Jeugdsportfonds betaalt bijvoorbeeld de contributie en/of de sportattributen voor kinderen uit gezinnen met lage inkomens.

Elk medicijn begint bij goed advies

Als je ziek bent is het belangrijkste wat de dokter je kan geven: goed advies. Daar kan medicatie een vervolg op zijn. Een medicijn draagt bij aan herstel, maar je lichaam moet het ook zelf doen. Je kunt je lichaam hierbij helpen met gezond eten, beweging, ontspanning, geen drugs, niet roken en drinken. Ook als je chronisch ziek bent kan een gezonde leefstijl in combinatie met medicijnen het leven dragelijker maken.

Kankerzorg is verder verbeterd

De overlevingskansen van kankerpatiënten zijn de afgelopen decennia gestegen. Ruim zes op de tien kankerpatiënten geneest en sinds 1989 is de 5-jaarsoverleving na de diagnose kanker met 15 procent gestegen naar 62 procent. Behandeling op maat heeft zeer waarschijnlijk bijgedragen aan de betere overleving van patiënten met kanker.

Van bewegen word je slimmer

Je hersenen kun je trainen. Wie intensief beweegt, ziet direct een verbetering van cognitieve functies. Na bijvoorbeeld een half uur hardlopen, is je reactievermogen sneller en je geheugen beter. Ook bij kinderen. Kinderen die bewegen, doen het beter op school, ze halen hogere cijfers.

Van sporten krijg je energie

Soms wordt je van sporten goed moe, maar vaker geeft sporten juist energie. Je maakt je hoofd leeg, je spant je spieren aan, je bloed gaat sneller stromen en je krijgt een adrenaline kick. Zo kan sporten tijdens een lunchpauze ervoor zorgen dat je ook in de middag productiever blijft.

De Schijf van Vijf

Eten volgens de Schijf van Vijf is meer dan alleen gezond. Wist je bijvoorbeeld dat geen ander advies over eten in Nederland zo goed wetenschappelijk onderbouwd is? Dat de Schijf van Vijf voor iedereen is en uitgaat van wat we nu al eten? Kijk op Voedingscentrum.nl voor tips.